27 september 2013
Femke Roosma over de toekomst van de Zorg in Amsterdam
GroenLinks is een voorstander van de decentralisaties in de zorg en ook een voorstander van de zogenaamde extramuralisering. Het is beter dat mensen langer thuis kunnen wonen met zorg en ondersteuning; in hun eigen buurt en in hun eigen omgeving. Maar de gemeente moet wel in staat worden gesteld om goede zorg en ondersteuning te verlenen. Het is jammer dat het kabinet het de gemeente –vooralsnog- onmogelijk maakt.
Als je wilt besparen op duurdere specialistische en intramurale zorg, dan moet je investeren in de zorg aan huis; in dagbesteding en in thuiszorg. Maar juist daar laat het kabinet de grote financiële klappen vallen, ze bezuinigt 25 tot 40%. Dat is onbegrijpelijk en visieloos.En het is ook een gemakzuchtige manier van bezuinigen. Om VVD’er Robin Linschoten in het FD te citeren: “de uitvoering wordt bij de gemeentes over de heg gegooid, zonder ze de tijd en de middelen te geven de kwaliteit van de zorg te verbeteren.” En… “Het gevolg is een dramatische verschraling van de zorg”.Bovendien gaat het proces ook nog eens op een onbehoorlijke manier. We weten als gemeente nog steeds niks! Het Rijk speelt met ons.
Maar goed, alles uitstellen gaat ook niet, want dit is wel het moment voor de gemeenteraad om een stempel te drukken en de conceptplannen bij te stellen en richtingen aan te geven.
GroenLinks heeft een aantal uitgangspunten:
1. We lezen in het Koersbesluit nog veel over eigen verantwoordelijkheid en zelf dingen oplossen. Maar GroenLinks wil de nadruk zien liggen op eigen regie! Mensen moeten de mogelijkheid hebben om zelf hun zorg te kúnnen regelen. Zij bepalen zelf welke zorg en ondersteuning ze nodig hebben, niet beleidsmakers. Eigen regie bepaalt de kwaliteit van zorg. Het persoonsgebondenbuget (PGB) is een belangrijk instrument om eigen regie te kunnen voeren. Daarom komen we met een amendement waarin we het PGB beschikbaar maken voor álle individuele zorgvoorzieningen. Een tweede motie zal gaan over de wijkzorgteams. Die moeten meer aangestuurd worden door mensen en informele zorgverleners zelf. Zij moeten de regie voeren.
2. GroenLinks ziet mantelzorgers en vrijwilligers niet als sluitpost van de begroting, zoals dit kabinet. Deze mensen zijn geen hulpjes van de overheid. Mantelzorg en informele zorg zijn wel mogelijkheden om de kwaliteit van de zorg te vergroten. Het is voor mensen vaak prettiger om terug te kunnen vallen op familie of vrienden. Maar de informele zorg moet dan wel altijd kunnen rekenen op de professionele ondersteuning. Daarom wil GroenLinks een substantiële uitbreiding van vrijwilligersondersteuning en maatjesprojecten. Daarnaast komt GroenLinks met een motie die vraagt om het garanderen van professionele ondersteuning bij dagbesteding. Vrijwilligers kunnen die best runnen, maar voor de stabiliteit, kennis en informatie moeten zij terug kunnen vallen op professionals.
3. Participatie is het beste medicijn. Dagbesteding is de kern, en daarmee super, super belangrijk. GroenLinks wil daar ook niet inboeten op de kwaliteit. Als er extra geld bij moet, dan moet er extra geld bij. De bezuinigingen van kabinet kunnen hier leiden tot de grootste risico’s: tot eenzaamheid, sociale isolatie, overbelaste mantelzorgers. Dat daarbij gezegd wordt “werk is de norm” vinden wij geen goed uitgangspunt voor de WMO. Wat zeg je daarmee tegen mensen die niet kunnen werken? Ook hiervoor heeft GroenLinks een amendement in voorbereiding met als strekking ‘participeren is de norm’ in plaats van werk.
4. Belangrijk uitgangspunt is gelijke toegang tot goede zorg. Het risico van deze bezuinigingen is dat ze leiden tot een tweedeling in het aanbod van zorg en ondersteuning. Wanneer publieke voorzieningen alleen nog toegankelijk zijn voor de lage inkomens, zullen hoge inkomens private zorg gaan inkopen en niet meer willen bijdragen aan de publieke zorg; waardoor de publieke zorg verschraalt. Dat is onwenselijk en het is daarom belangrijk dat gemeentelijke voorzieningen toegankelijk blijven voor iedereen. Wij zien daarom wel iets in het systeem van Hulp bij Huishouden zoals de gemeente Tilburg dat heeft opgezet. Iedereen daar kan dienstencheques bij de gemeente inkopen (tegen inkomensafhankelijk tarief) en daarmee HbH inkopen. Het gemeentelijk budget kan dan aan de voorkant verdeeld worden. Mensen kunnen kwalitatief goede hulpen in kopen. Het voordeel is dat er aan de achterkant meerdere aanbieders kunnen blijven die dienstencheques aannemen. Daarnaast zijn we warm voorstander voor een landelijke lobby op belastingkorting op dienstencheques, zoals in België gebruikelijk is. Om arbeid aan de onderkant van de arbeidsmarkt goedkoper te maken. GroenLinks stelt voor om te onderzoeken of zo’n systeem inderdaad iets voor Amsterdam is. Ook zijn we zeer van mening dat er niet meer gesproken moet worden over schoonmaakhulp, maar over Hulp bij Huishouden. Daarmee erkennen we het belang van de signaleringsfunctie die thuiszorgmedewerkers hebben.
5. Last but not least: informele zorgverleners en mantelzorgers zijn vaak vrouw. Vooral bij lage inkomensgroepen stopt de vrouw met werken om te gaan zorgen als dat nodig is. GroenLinks maakt zich zorgen over de economische zelfstandigheid van deze vrouwen. Het mag niet zo zijn dat al deze niet-betaalde taken op de schouders van vrouwen komen te rusten. Daarmee gaan we 50 jaar terug in de tijd!Ter afsluiting voor nu, GroenLinks wil zoveel mogelijk continuïteit. We hebben als gemeente Amsterdam de afgelopen jaren niet voor niets geld gespaard. GroenLinks wil een zo’n zacht mogelijke landing van de decentralisaties van de zorg. Dat is van groot belang voor de meest kwetsbare Amsterdammers.
Femke Roosma over de toekomst van de Zorg in Amsterdam
GroenLinks is een voorstander van de decentralisaties in de zorg en ook een voorstander van de zogenaamde extramuralisering. Het is beter dat mensen langer thuis kunnen wonen met zorg en ondersteuning; in hun eigen buurt en in hun eigen omgeving. Maar de gemeente moet wel in staat worden gesteld om goede zorg en ondersteuning te verlenen. Het is jammer dat het kabinet het de gemeente –vooralsnog- onmogelijk maakt.
Als je wilt besparen op duurdere specialistische en intramurale zorg, dan moet je investeren in de zorg aan huis; in dagbesteding en in thuiszorg. Maar juist daar laat het kabinet de grote financiële klappen vallen, ze bezuinigt 25 tot 40%. Dat is onbegrijpelijk en visieloos.En het is ook een gemakzuchtige manier van bezuinigen. Om VVD’er Robin Linschoten in het FD te citeren: “de uitvoering wordt bij de gemeentes over de heg gegooid, zonder ze de tijd en de middelen te geven de kwaliteit van de zorg te verbeteren.” En… “Het gevolg is een dramatische verschraling van de zorg”.Bovendien gaat het proces ook nog eens op een onbehoorlijke manier. We weten als gemeente nog steeds niks! Het Rijk speelt met ons.
Maar goed, alles uitstellen gaat ook niet, want dit is wel het moment voor de gemeenteraad om een stempel te drukken en de conceptplannen bij te stellen en richtingen aan te geven.
GroenLinks heeft een aantal uitgangspunten:
1. We lezen in het Koersbesluit nog veel over eigen verantwoordelijkheid en zelf dingen oplossen. Maar GroenLinks wil de nadruk zien liggen op eigen regie! Mensen moeten de mogelijkheid hebben om zelf hun zorg te kúnnen regelen. Zij bepalen zelf welke zorg en ondersteuning ze nodig hebben, niet beleidsmakers. Eigen regie bepaalt de kwaliteit van zorg. Het persoonsgebondenbuget (PGB) is een belangrijk instrument om eigen regie te kunnen voeren. Daarom komen we met een amendement waarin we het PGB beschikbaar maken voor álle individuele zorgvoorzieningen. Een tweede motie zal gaan over de wijkzorgteams. Die moeten meer aangestuurd worden door mensen en informele zorgverleners zelf. Zij moeten de regie voeren.
2. GroenLinks ziet mantelzorgers en vrijwilligers niet als sluitpost van de begroting, zoals dit kabinet. Deze mensen zijn geen hulpjes van de overheid. Mantelzorg en informele zorg zijn wel mogelijkheden om de kwaliteit van de zorg te vergroten. Het is voor mensen vaak prettiger om terug te kunnen vallen op familie of vrienden. Maar de informele zorg moet dan wel altijd kunnen rekenen op de professionele ondersteuning. Daarom wil GroenLinks een substantiële uitbreiding van vrijwilligersondersteuning en maatjesprojecten. Daarnaast komt GroenLinks met een motie die vraagt om het garanderen van professionele ondersteuning bij dagbesteding. Vrijwilligers kunnen die best runnen, maar voor de stabiliteit, kennis en informatie moeten zij terug kunnen vallen op professionals.
3. Participatie is het beste medicijn. Dagbesteding is de kern, en daarmee super, super belangrijk. GroenLinks wil daar ook niet inboeten op de kwaliteit. Als er extra geld bij moet, dan moet er extra geld bij. De bezuinigingen van kabinet kunnen hier leiden tot de grootste risico’s: tot eenzaamheid, sociale isolatie, overbelaste mantelzorgers. Dat daarbij gezegd wordt “werk is de norm” vinden wij geen goed uitgangspunt voor de WMO. Wat zeg je daarmee tegen mensen die niet kunnen werken? Ook hiervoor heeft GroenLinks een amendement in voorbereiding met als strekking ‘participeren is de norm’ in plaats van werk.
4. Belangrijk uitgangspunt is gelijke toegang tot goede zorg. Het risico van deze bezuinigingen is dat ze leiden tot een tweedeling in het aanbod van zorg en ondersteuning. Wanneer publieke voorzieningen alleen nog toegankelijk zijn voor de lage inkomens, zullen hoge inkomens private zorg gaan inkopen en niet meer willen bijdragen aan de publieke zorg; waardoor de publieke zorg verschraalt. Dat is onwenselijk en het is daarom belangrijk dat gemeentelijke voorzieningen toegankelijk blijven voor iedereen. Wij zien daarom wel iets in het systeem van Hulp bij Huishouden zoals de gemeente Tilburg dat heeft opgezet. Iedereen daar kan dienstencheques bij de gemeente inkopen (tegen inkomensafhankelijk tarief) en daarmee HbH inkopen. Het gemeentelijk budget kan dan aan de voorkant verdeeld worden. Mensen kunnen kwalitatief goede hulpen in kopen. Het voordeel is dat er aan de achterkant meerdere aanbieders kunnen blijven die dienstencheques aannemen. Daarnaast zijn we warm voorstander voor een landelijke lobby op belastingkorting op dienstencheques, zoals in België gebruikelijk is. Om arbeid aan de onderkant van de arbeidsmarkt goedkoper te maken. GroenLinks stelt voor om te onderzoeken of zo’n systeem inderdaad iets voor Amsterdam is. Ook zijn we zeer van mening dat er niet meer gesproken moet worden over schoonmaakhulp, maar over Hulp bij Huishouden. Daarmee erkennen we het belang van de signaleringsfunctie die thuiszorgmedewerkers hebben.
5. Last but not least: informele zorgverleners en mantelzorgers zijn vaak vrouw. Vooral bij lage inkomensgroepen stopt de vrouw met werken om te gaan zorgen als dat nodig is. GroenLinks maakt zich zorgen over de economische zelfstandigheid van deze vrouwen. Het mag niet zo zijn dat al deze niet-betaalde taken op de schouders van vrouwen komen te rusten. Daarmee gaan we 50 jaar terug in de tijd!Ter afsluiting voor nu, GroenLinks wil zoveel mogelijk continuïteit. We hebben als gemeente Amsterdam de afgelopen jaren niet voor niets geld gespaard. GroenLinks wil een zo’n zacht mogelijke landing van de decentralisaties van de zorg. Dat is van groot belang voor de meest kwetsbare Amsterdammers.